Mie 24, Noiembrie 2010 /

Ce trebuie sa stim despre sistemul Bonus-Malus



Acesta presupune acordarea de reduceri la prima RCA proprietarilor de masini care nu au fost implicate in accidente, sau o majorare a acesteia in cazul celor care au produs unul sau mai multe accidente pe parcursul anului anterior de asigurare.

Practic, conform acestui sistem, "pretul" asigurarii va creste sau va scadea in functie de cat de incarcat sau de curat este "cazierul rutier" al soferului. Acest sistem este utilizat de mai mult timp pe scara larga in Europa si SUA.

De asemenea, un alt aspect ce impune aplicarea sistemului este Constatarea Amiabila, deoarece aceasta constituia o portita de scapare de amenda pentru soferii vinovati. Astfel, penalizarea aplicata pana nu demult de Politia Rutiera, va trebui sa se transforme intr-o penalizare pecuniara din partea asiguratorului.

Pana in prezent, fiecare companie a aplicat individual o forma a sistemului Bonus-Malus pentru asigurarile de tip CASCO, dar prin uniformizarea bazelor de date, penalizarea nu va mai putea fi evitata prin simpla schimbare a companiei de asigurare.

Sistemul este introdus ca o masura de responsabilizare a soferilor, iar cei prudenti nu vor mai plati aceeasi prima de asigurare ca si soferii care produc accidente, fie si din neatentie.
 
 
Cum functioneaza?
 
Legislatia in vigoare prevede stabilirea a 14 clase de Bonus si a 8 de Malus. Clasa B0 este atribuita unui asigurat nou, fara istoric.

Fiecarei clase ii corespunde un anumit procent de reducere, respectiv de majorare procentuala a tarifului de prima RCA, in raport cu clasa de baza B0, atribuita soferilor care incheie pentru asigurarea RCA dupa data de 1 ianuarie 2010.

Astfel, daca in perioada de asigurare de referinta (1 an) un sofer nu a avut daune pe polita sa RCA, el va beneficia in anul urmator de o reducere a primei de asigurare. Reducerea se va concretiza prin acordarea a 2 clase de Bonus. Astfel, teoretic, veti ajunge din clasa de baza B0 in clasa maxima de Bonus, adica B14 dupa 7 ani.

Daca in perioada de referinta (1 an) au fost inregistrate daune platite, asiguratii sunt penalizati prin aplicarea unui Malus, prin majorarea primei de asigurare RCA.

Pentru o perioada de referinta se poate aplica o singura malusare iar pentru aplicarea unui malus sunt luate in calcul evenimentele pentru care a fost platita cel putin o dauna de care conducatorul este responsabil (partial sau total). Pe scurt, sunt exceptate acele evenimente in care vehiculul era insusit si folosit fara acordul proprietarului si in care Politia a fost sesizata in scris.

In situatia in care un asigurat detine mai multe vehicule, sistemul Bonus-Malus se aplica distinct pentru fiecare vehicul.

Totodata, in cazul instrainarii sau radierii vehiculului asigurat, stabilirea noii clase de Bonus sau Malus pentru un vehicul nou dobandit se face pornind de la clasa de Bonus sau Malus de care ati beneficiat anterior.
 
 
Incadrarea pe clasele de tarifare Bonus-Malus
 
» Fara accidente
 
Va incadrati in Clasa: B2
Prima de asigurare ramane neschimbata.
Clasele de tarifare Bonus va vor deveni accesibile numai pe masura ce trec mai multi ani de la introducerea sistemului si cu conditia sa nu fiti vinovat de producerea de accidente rutiere.
 
 
» 1 accident
 
Va incadrati in Clasa de Malus M4
Prima de asigurare se va majora cu 30% fata de prima DE BAZA stabilita de compania dumneavoastra de asigurari la data incheierii politei.
 
 
» 2 accidente
 
Va incadrati in Clasa de Malus M7
Prima de asigurare se va majora cu 80% fata de prima DE BAZA stabilita de compania dumneavoastra de asigurari la data incheierii politei.
 
 
» 3 sau mai multe accidente
 
Va incadrati in Clasa de Malus M8
Prima de asigurare se va majora cu 200% fata de prima DE BAZA stabilita de compania dumneavoastra de asigurari la data incheierii politei.

Sursa: CautAsigurari.ro