Dum 16, Septembrie 2007 / ABN AMRO

ARDAF, reorganizare (in) capitala

Fondul de investitii ceh PPF doreste sa relanseze activitatea companiei ARDAF si a initiat ofensiva pentru repozitionarea in topul asiguratorilor care isi desfasoara activitatea pe piata autohtona.

De la preluarea companiei, in luna februarie a anului curent, de catre PPF Investments Group, membru al Grupului PPF si unul dintre liderii pietelor financiare si de asigurari din Europa Centrala si de Est si din Asia, noua echipa manageriala a facut eforturi sustinute pentru a schimba perceptia asupra brandului si pentru refacerea credibilitatii companiei clujene ARDAF. Achizitionarea pachetului majoritar de actiuni de catre fondul de investitii ceh PPF a reprezentat un moment crucial in evolutia ARDAF, marcand desprinderea de trecut. Pentru aceasta a fost demarat in forta un amplu proces de consolidare structurala si organizationala, iar intarirea bazei de capital propriu in vederea sustinerii adecvate a activitatii desfasurate a fost primul pas al strategiei de redresare.
La solicitarea Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, capitalul social a fost majorat anul trecut de la 50.065.826,6 lei la 162.588.888,1 lei (aproximativ 48,7 milioane euro), ARDAF clasandu-se in prezent, din punctul de vedere al capitalizarii, pe pozitia secunda in topul asiguratorilor din Romania.
In ce priveste resursele umane, vechea echipa de conducere si angajatii compromisi moral, responsabili de pierderile financiare inregistrate de ARDAF in ultimii ani, au fost schimbati, acestia fiind inlocuiti de manageri si specialisti valorosi din piata de profil. Noua strategie de business a companiei a fost definita de orientarea clara in directia calitatii fara compromisuri, prioritatile fiind onorarea obligatiilor de plata restante din perioada anterioara si implementarea unei politici corecte si loiale fata de toate entitatile implicate in business - clienti, asociati, angajati, actionari.
Campania de repozitionare ARDAF, desfasurata sub sloganul "Pentru zile senine", comunica noua identitate a brandului ARDAF, valorile corporative, schimbarea strategiei de business si noua atitudine in relatia cu clientii.

Domnule presedinte, incepand cu luna februarie 2007, compania ARDAF a traversat un amplu proces de restructurare. Ce a implicat acesta?
Din perspectiva strict terminologica, prefer sa vorbim despre reorganizare. Desigur, procesul amplu de reorganizare a implicat si restructurare, aceasta vizand, implicit, aspectele administrative ale activitatii desfasurate.
Toate deciziile referitoare la eficientizare prin reducerea costurilor activitatii desfasurate au fost adoptate pe baza unor analize detaliate la nivel de angajat, de sucursala si de companie.
Principala etapa a procesului de reorganizare ARDAF o constituie mutarea structurii administrative centrale de la Cluj la Bucuresti, in perioada 01.09.2007-01.01.2008. Ratiunea principala care a stat la baza acestei decizii a fost exploatarea potentialului semnificativ de crestere al pietei asigurarilor in Capitala, din perspectiva planului nostru de crestere a subscrierilor cu aproximativ 20%.
In ceea ce priveste reteaua teritoriala a companiei, unul dintre principalele atuuri ARDAF (societatea dispune in prezent de una dintre cele mai bine ?aspectate? structuri teritoriale, cu 218 sucursale, agentii si puncte de vanzare organizate in 35 de sucursale), avem in vedere dezvoltarea, modernizarea si utilarea locatiilor ARDAF in conformitate cu standardele domeniului si cu noua identitate corporativa.
Se cuvine a fi mentionat, de asemenea, procesul de retehnologizare demarat, achizitionarea de calculatoare si echipamente IT performante desfasurandu-se in paralel cu implementarea unui program IT specializat, capabil sa sustina activitatea desfasurata: managementul contractelor, subscriere si comisionare, daune, reasigurari.

Ce se va intampla cu structura de la Cluj?
Actuala structura administrativa de la Cluj se va transforma intr-un centru zonal care va coordona activitatea de subscriere si derularea formalitatilor de lichidare a daunelor desfasurate de 16 dintre sucursalele ARDAF. In ceea ce priveste personalul, specialistii si personalul de back-office care isi desfasoara in prezent activitatea in cadrul Administratiei Centrale din Cluj, o parte din acestia au fost deja integrati in cadrul echipei din Bucuresti si ne asteptam ca pe parcursul lunilor urmatoare echipa sa se consolideze prin integrarea celor care ni s-au alaturat, isi doresc si isi asuma relocarea in Capitala.

Care sunt tintele companiei dupa reorganizare?
Preocuparile prioritare ale noii echipe ARDAF au fost optimizarea produselor si a serviciilor vanzare si postvanzare, in sensul cresterii calitatii acestora si al diversificarii ofertei, prin implementarea unor solutii moderne, similare celor existente la nivel international.
Am actionat in directia dezvoltarii unui sistem de vanzare puternic, cu o orientare clara catre piata, catre satisfacerea exigentelor tuturor clientilor in materie de protectie si operativitate in lichidarea dosarelor de dauna.
Ne desfasuram activitatea pe o piata din ce in ce mai competitiva, pe toate nisele activitatii umane. Clientii sunt din ce in ce mai bine informati, mai pretentiosi, accesul la informatii ii ajuta sa opereze selectii riguroase atunci cand isi aleg parteneri si furnizori de servicii. Acesta este un lucru bun. O uriasa provocare pentru noi. In aceste conditii, nu ne ramane decat sa confirmam prin fapte strategia noastra de business. Imi exprim convingerea ca orientarea noastra in directia calitatii fara compromisuri va avea rezultate. Perseverenta in atitudine este de natura sa conduca la impunerea in constiinta opiniei publice a imaginii consistente, credibile a noului ARDAF: o companie puternica, cu o oferta de produse si servicii competitive.
La nivelul capitalului uman implicat, procesul de reorganizare si optimizare a activitatii desfasurate a insemnat construirea si consolidarea noii echipe ARDAF. Campania de recrutare derulata pe parcursul acestor luni a condus la atragerea in cadrul companiei a unor specialisti valorosi din industria asigurarilor.

Pana acum s-a simtit vreo schimbare?
As caracteriza primul semestru 2007 ca fiind extrem de dinamic, din perspectiva numeroaselor schimbari: de strategie, structurale, la nivelul tuturor operatiunilor si activitatilor desfasurate.
Sunt convins ca reorientarea politicii de vanzare in directia subscrierii pe principii de prudentialitate si profitabilitate, printr-o selectie riguroasa a riscurilor, este de natura sa conduca la o crestere sanatoasa a companiei si la echilibrarea portofoliului ARDAF. Consider relevant, in acest sens, faptul ca aproximativ 23% din contractele de asigurare "paguboase" incheiate pe parcursul anului 2006 au fost reziliate.
Elocvent, in opinia mea, pentru traiectoria ascendenta pe care se afla compania este si faptul ca, la finalul primului semestru al anului 2007, ARDAF a obtinut o reducere a pierderii cu peste 56%, in comparatie cu perioada similara a anului anterior. In ciuda faptului ca valoarea primelor brute subscrise in acest interval, respectiv 80,94 milioane lei (25,29 milioane euro), a inregistrat o usoara scadere fata de semestrul I 2006, implicand pierderea unei pozitii in topul companiilor de profil, suntem optimisti in legatura cu posibilitatea recuperarii acestei pierderi in cursul anului viitor.
Pe de alta parte, trebuie mentionat efortul financiar considerabil implicat de plata despagubirilor restante, aferente perioadei anterioare. Onorarea obligatiilor asumate prin contractele de asigurare de catre "predecesorii" nostri - si tratate, din pacate, cu dezinteres de catre acestia (ca sa ma exprim elegant!) - a reprezentat, de altfel, startul nostru in cursa pentru redobandirea credibilitatii ARDAF. In sprijinul acestor afirmatii mentionez ca, de la inceputul anului, ARDAF a platit despagubiri in valoare de peste 700 miliarde lei (76.230,84 mii lei).
Gestionarea in mod profesionist a daunelor constituie, de altfel, una dintre preocuparile noastre majore. In viitorul apropiat urmeaza sa lansam, la nivelul municipiului Bucuresti, un Centru de Daune care asigura simplificarea metodologiei de lucru, accelerarea ritmului de rezolvare a dosarelor de dauna si de acordare a despagubirilor, in perspectiva introducerii normei constatului amiabil incepand cu data de 01.01.2008.


Daniel Tudor, presedinte-director general ARDAF: "Dispunem de premisele, sustinerea si forta necesare pentru revenirea in topul asiguratorilor de elita. Trebuie doar sa demonstram ca schimbarea de imagine despre care vorbeste campania de repozitionare ARDAF este sustinuta de o puternica si profunda schimbare de fond"

Sursa: Ardaf - Asigurari